Læsestrategier på Nordskolen
Læsebånd
På Nordskolen har vi læsebånd hver morgen. Det vil sige, at efter morgensang læser alle børn. Børnene bliver delt i 2 grupper; for den ene gruppe er der ofte højtlæsning, i den anden gruppe læser børnene selv. Børnene læser af og til udenfor, og i det nye læseområde, som vi er ved at indrette.
"Læsebedster"
Vi oplever stor opbakning fra lokalområdet, således kommer 3 frivillige ‘læsebedster’ hver uge og støtter børnene i deres læseudvikling.
Læsehund
På Nordskolen udgør Lotte (afdelingsleder) og hendes hund, Tjalfe et læseteam. Vi tilbyder et forløb på 6 uger, en gang om ugen. Læsestunden foregår på Lottes kontor. Her læser barnet højt for læsehunden i 20-30 minutter, og bagefter er der tid til at lege med hunden og give den godbidder. Barnet modtager et diplom med et foto af sig selv og læsehunden som anerkendelse af indsatsen, når det er færdigt med sit læseforløb.
Vi er bevidste om, at nogle børn kan være bange for hunde, og at nogen kan have allergi. Derfor er hunden kun på Lottes kontor, og den bliver transporteret hjem efter læsestunden.
Børn med læseudfordringer har ofte nedsat læselyst og negative associationer i forhold til bøger. At gøre oplevelsen af en læsesituation positiv er imidlertid en vigtig forudsætning for barnets træning i at læse. Her kan en læsehund være med til at skabe og lagre nye erfaringer med bøger og læsning. En læsehund tilbyder ro og nærvær, der skaber tryghed hos barnet. Den hverken retter eller dømmer, hvis barnet læser forkert.
At læse for en hund er et alternativ til højtlæsning i klassen eller for forældrene, der ofte kan være forbundet med usikkerhed og modvilje, når man har læseudfordringer. Barnet har brug for at træne læsning i trygge rammer og samtidig opleve, at læsning kan være både rart og sjovt. Et forløb med en læsehund er et supplement til den undervisning og læsevejledning, barnet modtager i skolen. For mange af de børn, der gennemfører et forløb med en læsehund, bliver det et vendepunkt i deres skolegang i forhold til læselyst og skoleglæde.
Der findes læsehunde over hele landet, organiseret under ‘Fonden for socialt ansvar’. Det er herfra det meste af denne tekst kommer fra. Indsatsen i Læsehunde tager udgangspunkt i det man i hundefagsprog kalder dyreassisterede aktiviteter (Animal-Assisted Activities – AAA). Det er aktiviteter, som giver mulighed for støtte og opmuntring af personer i forbindelse med f.eks. læring, rekreation, livskvalitet mm. Aktiviteten udføres ofte af frivillige. Hunden eller dyret som anvendes i aktiviteten, skal opfylde en række specificerede krav.
En læsehund kan ligeledes have en regulerende effekt på barnets aktivitetsniveau og koncentrationsevne. Ifølge Charlotte Glintborg, der er lektor i psykologi ved Aalborg Universitet, kan samvær med en hund både skabe ro hos børn med højt aktivitetsniveau, men faktisk også aktivere og motivere børn, som ellers er tilbageholdende. Se kilden her.